آشنایی با انواع کاشی در ساختمان سازی

آشنایی با انواع کاشی در ساختمان سازی

انواع کاشی در ساختمان سازی هم ازنظر زیبایی و هم به عنوان یک پوشش دهنده کف ، دیواره سایر بخش های ساختمان کاربرد فراوانی دارد. تنوع تولید کاشی برای ساختمان بسیار زیاد و کاشی ها در ابعاد، طرح و نقش های مختلف تولید می شوند.

در این مقاله قصد داریم چند مدل از انواع مدل کاشی در ساختمان سازی صحبت کنیم.قبل از آشنایی با انواع کاشی بهتر است شما را با تفاوت کاشی و سرامیک آشنا کنیم این یک باور غلط است که کاشی همان سرامیک است ، شاید به ظاهر یکی باشند اما از نظر ظاهری و کاربرد تفاوت هایی دارند که در زیر چند نمونه مختصر بیان می کنیم.

کاشی و سرامیک چه تفاوت هایی با هم دارند؟

  • ضخامت سرامیک ها بیشتر از کاشی ها است.
  • دمای پخت سرامیک بالاتر از کاشی هاست در نتیجه مقاومت بالاتری برخوردارند.
  • از سرامیک های برای بخش هایی از ساختمان که نقش عایق کاری دارند و رطوبت بالایی دارند مانند حمام و دستشویی استفاده می شود.
  • تنوع طرح و رنگ کاشی بیشتر از سرامیک است.
  • کاشی مقاومت کمتری نسبت به گرما و سرما دارد و بیشتر برای بخش داخلی و جاهای بسته کاربرد دارد.

انواع کاشی در ساختمان سازی

1-کاشی موزاییکی

کاشی موزاییکی یکی از انواع کاشی در ساختمان سازی است که در سایز و ابعاد های کوچک تری تولید می شوند.این کاشی در واقع نوعی کفپوش بر پایه بتن است.از این کاشی معمولا در مکانهای عمومی ، بخش های از ساختمان که نیاز به کاشی با ابعاد کوچک تری مانند کف استخر یا کاشی کاری بین کابینت ها در آشپزخانه کاربرد دارند.

انواع مدل کاشی (موزاییکی)

1-کاشی سنگفرش

یک کاشی به ظاهر شبیه آجر اما کم ضخامت تر از آجر که بیشتر با توجه به مقاومت بالایی که در برابر رطوبت، نورخورشید  دارند می توانند یک گزینه عالی برای کفپوش حمام و سرویس بهداشتی ، حیاط و… باشند.البته این کاشی یکی از انواع کاشی گران در ساختمان سازی به حساب می آید.

چند نمونه کاشی ساختمان

کاشی پرسلان

کاشی پرسلان در دمای بالاتری نسبت به کاشی و سرامیک های معمولی پخته می شود، در نتیجه مقاومت بالاتری هم نسبت به آنها دارد.با توجه به استحکامی که در برابر شرایط محیطی دارند بیشتر به عنوان کفپوش برای فضای بیرونی ساختمان استفاده می شوند.تنوع طرح و مدل در کاشی پرسلان زیاد است به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

قیمت کاشی پرسلان در مقایسه با انواع دیگر کاشی ها در ساختمان سازی کمی بالاتر است و دلیل آن کیفیت و استحکام و البته مقاومت قابل توجه آن در برابر گرما، سرما و اشعه خورشید است.

انواع کاشی ساختمان ( پرسلان )

 

 

کاشی لعابی

اگر روی کاشی پخته شده را با یک لایه شیشه ای پوشش دهند کاشی از یک کاشی معمولی تبدیل به کاشی لعابدار می شوند.هدف از لعبکاری روی کاشی ، مراقبت از طرح و نقش کاشی ، شفاف سازی سطح آن و سهولت در تمیزکاری و شتشو در زمان استفاده از آن است.از این کاشی ها می توانید در محل هایی مانند حمام، دشتشویی و… که با رطوبت بیشتری سروکار دارند استفاده کنید.

انواع کاشی در ساختمان سازی ( لعابدار)

کاشی بدون لعاب

در این نوع از کاشی ساختمان همانطور که از اسمش پیداست، از هیچ نوع لایه یا ماده اضافی بعد از پخته شدن برروی کاشی استفاده نمی شود.اگر قصد استفاده از این کاشی در محیط های مرطوب را دارید حتما باید بین کاشی ها درزگیری شود.

کاشی آجری

کاشی آجری ظاهری شبیه به آجر دارد و به خاطر مزایایی مانند: سهولت نصب روی دیوار ، عدم نیاز به بندکشی در زمان استفاده ، قابلیت نصب برروی سطوح قدیمی ، جذب کم آب ،تنوع طرح و رنگ بالایی که دارند یکی از پرتقاضا ترین کاشی ها در بین انواع کاشی در ساختمان سازی است.

کاشی آجری

کاشی مکزیکی

کاشی مکزیکی یا سالیتو  از ان مدل کاشی هایی بدون لعابی و بدون پخت است و با قرار گیری در معرض هوا خشک و قابل استفاده می شوند. از این مدل کاشی عموما برای در زمان استفاده از این کاشی درزگیری فراموش نشود.

کاشی معدنی

کاشی معدنی در واقع نوعی از کاشی بدون لعاب با استحکام کمتر است. البته این کاشی در مقایسه با سایر کاشی ها هم از مقاومت بالایی و قیمت مناسب تری برخوردار است به همین دلیل علاقمندان به ساخت وبازسازی مجتمع های تجاری و اداری معمولا از کاشی معدنی استفاده می کنند. این کاشی به رنگ خاکی با تناژ رنگی قرمز و نارنجی تولید می شوند.

 

چند نوع کاشی ( معدنی)

کاشی سرامیکی

کاشی سرامیکی یک نمونه دیگر از انواع کاشی در ساختمان سازی است.این کاشی از خاک رس و کانی های آن تشکیل شده است. کاشی سرامیکی در دو مدل لعاب دار و بدون لعاب تولید می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *